Thursday, December 29, 2011

Dengan DROPBOX, Semua Thumb Drive Boleh Di Campak Ke Sungai Kelang


korang pernah terkena tak?

1. buat assignment/paperwork gila babi tak hingat. budget dah cun gila. save dalam thumb drive tanpa mengetahui thumb drive ada virus. bila nak buka time meeting dengan bosses, tak boleh buka. pas tu bos tanya "u cakap betul2, u buat ke tak buat?"

2. jumpa gambar/artikel baik punya. nak save tapi lupa bawak thumb drive. attach dalam email, nak buka kat rumah. sampai rumah, macam celaka tak boleh buka attachment. memanjang keluar mesej ERROR.

thanks to DREW HOUSTON yang mencipta DROPBOX, masalah kat atas tu dah takde lagi. this dropbox thing makes your life a lot easier. this how it works:

a. katakanlah aku ada laptop, PC rumah dan PC ofis. ketiga-tiga makhluk ni aku instalkan dropbox bawah 1 akaun yang menggunakan ID dan pasword yang sama.
b. satu folder akan dicreate secara otomatik, dalam My Documents.
c. setiap kali aku ada file assignment / paper work / gambor / artikel / lagu / video / resume nak mintak kerja baru / surat resign / sijil2 dan bermacam-macam lagi, aku save kan dlm folder dropbox ni. secara otomatik ia akan di'synchronized' dan seterusnya boleh dibuka dimana-mana pc/laptop yg dah di instal dropbox.
e. untuk permulaan, kita dapat storage 2gb free. kalau nak lebih lagi, bayorlah sikit. tapi ada tips untuk dapatkan more storage secara free.
f. boleh share file dengan orang suku sakat. just invite them.

dengan adanya benda ni, aku bagi contoh, kita boleh save kan video atau gambar anak kita dalam folder dropbox untuk atuk nenek  mereka di kampung tengok. atau bos kita call tengah mala buta mintak report, masuk je report tu dalam dropbox dan suruh dia bukak kat mana-mana.

bagi aku yang jakun ('darat' kato ore kelate), menatang dropbox ni memang bagus. tak caya cuba try. tak yah pening kepala nak usung thumb drive ke hulu ke hilr lagi. semuanya dah boleh dicampak ke sungai kelang.

No comments:

Post a Comment

kalau rasa menyusahkan jangan komen ;)